Проект «Розвиток потенціалу підготовки вчителів іноземних мов як шлях до багатомовної освіти та європейської інтеграції в Україні) програми Erasmus+ KA2 – Розвиток потенціалу вищої освіти (MultiEd № 610427-EE-2019-EPPKA2-CBHE-JP).
Тривалість проекту:
15.11.2019 – 14.11. 2022
Цілями проекту є:
1. Розробка навчальних програм: ініціювання процесу реформування навчальних програм шляхом фундаментального їх перегляду відповідно до Європейської рамки кваліфікацій (EQF) в університетах України та застосування сучасної методики викладання.
2. Освіта викладачів: (як шкільних, так і університетських). Сприяння підвищенню кваліфікації викладачів через їх участь у семінарах, проведення семінарів для викладачів та розробка електронного курсу «Методика CLIL» для цільових груп, який орієнтований на професійне удосконалення навичок цільових груп щодо інтерактивних методів навчання, студентоцентрованого навчання, компетентнісного підходу та міждисциплінарних методик викладання.
3. Інтернаціоналізація освіти через запровадження курсів на базі методології CLIL, розробка багатомовної стратегії освіти для ЗВО України та Національних рекомендацій щодо багатомовної вищої освіти для підвищення багатомовної здатності випускників університетів, вдосконалення практики викладання іноземних мов та викладання іноземних мов в університетах України.

Очікувані результати:
1. Удосконалені навчальні програми з англійської мови: 8 програм BA, 8 програм MA будуть реформовані відповідно до EQF, оновлена методика викладання. 8 нових курсів будуть упроваджені, 10 курсів навчальних програм з англійської мови будуть переглянуті.
2. Розроблені рекомендації щодо реформи навчальних програм, які будуть екстрапольовані на інші університети України.
3. В цільових групах буде викладатися курс «Методика CLIL».
4. Розроблена «багатомовна стратегія освіти» для ЗВО України; розроблені національні рекомендації «Багатомовна вища освіта в Україні».
5. Для всіх студентів університету пропонуються курси на базі CLIL.
6. Проводяться семінари та майстер-класи для викладачів загальноосвітніх шкіл та закладів вищої освіти щодо новітніх педагогічних підходів, методів CLIL & ELT, загальних професійних навичок.

Project:ForeignLanguageTeacherTrainingCapacityDevelopmentasaWaytoUkraine’sMultilingualEducationandEuropeanIntegrationof the programmeErasmus+ KA2 – CapacityBuildinginthefieldofHigherEducation (MultiEd.№ 610427-EE-2019-EPPKA2-CBHE-JP).

Duration of the project:
15.11.2019 – 14.11. 2022
The project’s aims are:
A 1. Curriculum development: Initiating a curriculum reform process through a fundamental revision of the programmes in alignment with the European Qualifications Framework (EQF) at UA universities, and modern teaching methodology application. 8 BA programmes, 8 MA programmes in 8 UA partner universities in the field of Education (Teacher of Foreign Languages) are to be assessed, reformed, piloted and running (with on average 14 courses revised and 8 new courses introduced in every partner HEI). The National Guidelines for TFL curricula design will be produced.

A 2.Education of in-service teachers (both school and university teachers, academic staff). Promotion of refresher training through seminars, workshops for educators and e-course “CLIL Methodology” for target groups are to provide the target groups with professional improvement on interactive teaching methods, student-centred learning, competence approach, and interdisciplinary teaching practices.

A3. Internationalization of education through launching CLIL-based courses and developing multilingual education strategies for UA HEIs and National Recommendations on Multilingual Higher Education to enhance multilingual aptitude of university graduates, improve practices of teaching foreign languages and teaching in foreign languages at UA universities.

Expected results:
1. TFL Curriculum reform: 8 BA programmes, 8 MA programmes in 8 UA partner universities will be reformed in alignment with EQF, teaching methodology updated. 8 new courses will be launched in all 8 UA universites, on average 14 courses at each UA partner university (from the former TFL curricula) will be revised.
2. Guidelines for Curriculum Reform will be worked out to be extrapolated in other UA universities.
3. Е-course “CLIL Methodology” will be delivered for target groups.
4. “Multilingual education strategy” for 8 UA HEIs will be developed; National Recommendations “Multilingual Higher Education in Ukraine” will be elaborated.
5. CLIL-based courses will be offered for all university students.
6. Seminars and workshops will be delivered for in-service school and university teachers on new pedagogical approaches, CLIL & ELT methods, career-relevant general skills.